موقعيت جغرافيايي و سياسي روستاي شيرآباد
 
پایگاه مقاومت بسیج حضرت امام خمینی(ره)روستای شیرآباد -طبس گلشن
شنبه 1 فروردين 1398برچسب:, :: 9:31 بعد از ظهر ::  نويسنده : علی آذرنیوشه

 

موقعيت جغرافيايي و سياسي روستاي شيرآباد

روستاي شيرآباد ، در دهستان گلشن از بخش مرکزي شهرستان طبس و در فاصله ي 5 کيلومتري غرب شهرستان طبس قرار دارد ، طول جغرافيايي 36/33 و عرض جغرافيايي 55/56 و ارتفاع آن از سطح دريا 711 متر مي باشد .

پيشينه تاريخي روستا :

سابقه تاريخي روستاي شيرآباد به بعداز زلزله ويرانگر سال 1357 طبس باز مي گردد . با توجه به تخريب هسته قديمي اين روستا توسط زلزله ، روستاي فعلي در نزديک هسته قديمي و در مجاورت شبکه ارتباطي شيرآباد به شهر طبس شکل گرفته است .لذا روستا داراي بافت جديد و منظم مي باشد . وجود آب و زمين هاي مناسب کشاورزي به گونه اي که روستا از سه طرف به اراضي زراعي محدود و تنها از سوي محور ارتباطي طبس قابليت گسترش دارد . علت وجودي روستا در بدو پيدايش آن بود .

تعداد جمعيت :

در حال حاضر روستا داراي 281نفر جمعيت و 85خانوار مي باشد . تعداد مردان روستا 132نفر و تعداد زنان 149نفر مي باشد .

ساختار سنتي : 5/21 درصد جمعيت در گروه سني 14- 0 ( جمعيت غيرفعال ) . 1/67 درصد در گروه سني 64 - 15 سال

( جمعيت فعال ) و 4/11 درصد در گروه سني 65 سال و بيشتر ( جمعيت غيرفعال ) مي باشند .

مرگ و ميروزادو ولد : ميزان نرخ مرگ و مير روستا در سال 1385 معادل 5/2 در هزار و ميزان زاد و ولد 25 در هزار بوده است .

جمعيت شاغل و بيکار :

از مجموع جمعيت فعال روستا 106 نفر شامل ( 79 مرد و 27 زن ) شاغل هستند . به عبارت ديگر ميزان اشتغال در روستا 9/45 درصد مي باشد .تعداد بيکاران روستا 18 نفر و ميزان بيکاري 8/7 درصد جمعيت فعال مي باشد . که در اين رابطه سهم زنان 45 درصد و سهم مردان 55 درصد مي باشد .گروه خانه دار و محصل 107 نفر از جمعيت فعال را در بر مي گيرد .

   

ميزان و سطح سواد :

از کل جمعيت روستا 37 نفر زير 6 سال و 307 نفر ديگر 6 ساله و بيشترند .به عبارتي 37 نفر بي سواد و 273 نفر باسوادند . ميزان با سوادي در زنان از مجموع 149نفر زن و 132نفر مرد 6 سال و بيشتر 128 زن و 125 نفر مرد باسوادند . 4 درصد جمعيت با سواد روستا سواد آموز نهضت سوادآموزي و 7/52 درصد در مقطع ابتدايي و 1/20 درصد راهنمايي 7/18 درصد داراي ديپلم و 4/4 درصد داراي سواد بالاتر از ديپلم هستند .

 

خاک و قابليت اراضي :

درسيستم طبقه بندي فائو  ، تيپ اراضي روستاي طبس از نوع (دشت سيلابي ) و خاک آن از نوع  ((خاک هايي بسيار عميق با بافت متوسط و محدوديت کم تا متوسط شوري )) مي باشد قابليت اراضي داراي قابليت کم براي چراگاه و زراعت آبي است

 

شرايط اقليمي :

1-   درجه حرارت : براساس اطلاعات ايستگاه هواشناسي طبس ميانگين درجه حرارت سالانه هواد در دوره مورد بررسي 5/22 درجه سانتي گراد مي باشد که حداقل و حداکثر مطلق درجه حرارت در همين دوره به ترتيب  2/5 4/49 درجه سانتيگراد مي باشد .

2-   بارش : رژيم بارش ، در ايستگاه طبس زمستانه است  و متوسط بارش ساليانه اين ايستگاه در دوره 15 ساله 85 1372 معادل 4/91 ميلي متر مي باشد به لحاظ توزيع فصلي 5/58 در صد بارش در زمستان صورت مي گيرد .

3-   باد : روستا در اغلب ماههاي سال تحت فشار بادهاي سريع با سرعت 25-10 متر در ثانيه قراردارد البته طي ماههاي اسفند تا خرداد سرعت باد به حداکثر خود مي رسد (25- 20 متر در ثانيه ) جهت باد غالب روستا ، شمال و شمالغربي است

4-   رطوبت : از نظر رطوبت هوا تنها يک ماه از سال آن هم نيمه آذر تا نيمه دي ماه روستا مرطوب و در بقيه سال دوران خشکي روستا به حساب مي آيد .

 

نوع اقليم : باتوجه به مقادير مربوط به دما ، بارش ، باد و رطوبت طي ساليان اخير آب و هواي روستاي شير آباد گرم و خشک و اقليم روستا از نوع خشک و سرد مي باشد .

 

آب آشاميدني :

يکي از راههاي رسيدن به آب درگذشته کاريز و چاه بوده است و اين آب به مصارف مختلف انسان ، زراعت و .... مي رسيد ه اما به مرور زمان سيسم لوله کشي جايگزين شد به ويژه درخصوص مراکز روستايي که به شهر طبس نزديک اند .

در حال حاضر روستاي شير آباد از سيستم آب لوله کشي برخوردار و آب آن از آب کوثر تأمين مي شود مردم از کيفيت و کميت آن راضي هستند و آب به صورت 24 ساعته و با فشار مناسب در اختيار اهالي قرار دارد .

آب کشاورزي 

روستاي شيرآباد جزئي از دشت طبس و به صورت حوزه بسته اي ما بين کوير مرکزي و کوير نمک قرار دارد برداشت آب کشاورزي توسط چاه ، قنات و چشمه با زهکشي ، تبخير و جريان خروجي صورت مي گيرد . که با توجه به کمي بارش و خشکسالي هاي پي در پي در حال حاضر تمام قنوات روستا خشک شده اند .

 

ويژگي ها و تفاوت هاي اجتماعي :

شغل عمده 85سرپرست خانوار روستا ، کشاورزي ، دامداري  و در بخش خدمات کارگري مي باشد .

بخش عمده سرپرست خانوار داراي تحصيلات در مقطع ابتدايي و بي سواد هستند لذا خانواده ها از نظر اقتصادي و اجتماعي تقريباً مشابه يکديگرند .

ويژگي هاي مربوط به کالبد روستا نظير اندازه وسعت بسيار کوچک روستا و همگوني جغرافيايي محيط طبيعي آن و ... نتوانسته به ايجاد تفاوت هاي اجتماعي و تعدد محلات و برتري يکي بر ديگري در روستا بيانجامد .

فرهنگی:

از قدیم الایام مردم شیرآباد ولایتمدار و شهید پرور و شیعه دوازده امامی هستند و دارای فرهنگی غنی         می باشند. این روستا دارای 65 رزمنده و17 جانباز و 10شهید می باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روستا دارای روحانی بوده و اقدام به اقامه نماز جماعت و پاسداشت مراسمات ملی و مذهبی-اعیاد و وفیات          می نموده اند و از سال 85تاکنون روحانی مستقر از طرف اداره تبلیغات اسلامی منصوب شده است.

 

بررسي هاي اقتصادي :

 



نظرات شما عزیزان:

م.ز
ساعت13:07---29 تير 1393
سلام ممنون از وبلاگ زیباتون

حسین جعفرنیا
ساعت8:32---5 خرداد 1393
سلام واقعا عالیه هر چند وقت یک بار به وبلاگ شما سر میزنم خسته نباشید التماس دعا

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

این وبلاگ در موضوعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی فعالیت می کند.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه حضرت امام خمینی(ره)شیرآب







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 336
بازدید کل : 134969
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->